چین و ترکیه سهم ایران در بازار مبلمان منطقه را اشغال کرده‌اند/ صنعت مبلمان در ایران در خطر نابودی


اقتصاد 24 – صبا رضایی – صنعت و هنر مبل سازی یکی از صنایع باسابقه کشور است که با وجود تحریم ها و مشکلاتی که ایجاد کرده، کالاهای با کیفیت آن به بسیاری از کشورهای جهان صادر می شود.

با وجود این همه کشور همسایه، به ویژه ترکیه در این زمینه از ایران پیشی گرفته و سهم بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، با وجود کاهش قدرت خرید مردم و گرانی مبلمان با کیفیت، بازارهای داخلی نیز راکد هستند و بسیاری از تولیدکنندگان مبلمان در حال ورشکستگی یا تعطیلی کسب و کار خود هستند.

به گزارش اقتصاد 24، تولیدکنندگان معتقدند دولت به مشکلات و نیازهای آنها توجهی نکرده است و حمایتی از تولید در کشور نمی شود، زیرا مشکل اصلی گرانی کالا و افزایش قابل توجه آن است. قیمت تمام شده است و دولت تدبیری برای کاهش قیمت مواد اولیه و تنها تولیدکنندگان اندیشیده است.

بی توجهی دولت به صنعت مبلمان

تحریم ها به صنعت مبلمان و سایر صنایع ضربه زده است اما مشکل اصلی بی توجهی مسئولان به تولید است.

در همین رابطه علیرضا عباسی، رئیس اتحادیه نجاران و مبل سازان تهران به اقتصاد 24 گفت: با وجود تحریم ها و مشکلات و مسائلی که داریم، حدود 500 میلیون نفر در محله ما زندگی می کنند که نیاز به مبلمان و دکوراسیون داخلی دارند. ما به دلیل ظرفیت و هنر بالا در تولید مبلمان در کشور می توانیم این بازار هدف را جذب کنیم. در حال حاضر ترکیه و چین سهم ما از بازارهای جهانی را به دست آورده اند. از سوی دیگر شاهد همکاری دولت برای برگزاری نمایشگاه های بیشتر در داخل و خارج از کشور برای افزایش میزان صادرات مبلمان نیستیم.

وی با اشاره به اینکه امنیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در گرو تولید و صنعت است، گفت: به طور کلی وضعیت تولید در کشور آشفته است و وضعیت تولید کشور خوب نیست. دولت توجه کافی به تولید نداشته است.

عباسی با اشاره به سه فرآیند تامین، تولید و توزیع در فرآیند تولید کالا گفت: اکنون در تامین مواد اولیه با مشکلات زیادی مواجه هستیم. ستاد رفع موانع تولید که متشکل از افراد برجسته و نخبگان کشور است، توجه کافی به مشکلات تولید و تامین مواد اولیه نداشته است.

رئیس اتحادیه صنف نجاران و مبل سازان تهران با اشاره به اینکه ریشه گرانی کالاها مواد اولیه است، گفت: دولت باید از تولیدکنندگان حمایت کرده و مشکلات آنها را در تامین مواد اولیه حل کند. باید تسهیلات و تسهیلات مالی لازم در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و در عین حال نظارت شود تا انحصار صورت نگیرد.

این فعال صنفی در صنعت مبلمان افزود: واردات مواد اولیه باید برای فعالان عمومی و تولیدکنندگان مبلمان آزاد شود. با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و کاهش قدرت خرید مردم، تولیدکنندگان یکی یکی کارگاه های خود را تعطیل می کنند، زیرا قیمت تمام شده کالا گران است و شهروندان نمی توانند مبلمان مورد علاقه خود را خریداری کنند.

عباسی درباره مشکلات ترخیص کالا از گمرک گفت: گمرک شرایط و ضوابط خاص خود را دارد. دولت باید این مقررات را تغییر دهد و عوارض گمرکی را کاهش دهد. مواد اولیه شامل پارچه مبلی، فوم و اسفنجی، ام دی اف و چوب است که هم از کشورهای دیگر وارد می شود و هم در داخل تولید می شود.

وی افزود: افزایش قیمت منجر به کاهش قدرت خرید و تعطیلی کارگاه ها شده است. هنر و صنعت که 10 درصد از اشتغال کشور را تشکیل می دهد در حال تعطیلی است و من احساس خطر می کنم. همه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بر صنعت تاکید ویژه ای دارند. تولید مبلمان صنعتی با ارزش افزوده بالا به سرعت سودآور است. اگر به رفع مشکلات این صنعت توجه نکنیم آن را از دست خواهیم داد.

رئیس اتحادیه وصالان و مبل سازان تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید مبلمان مقرون به صرفه نیست، گفت: فعالان صنعت مبل در نمایشگاه ها قدرت خود را نشان می دهند و محصولاتی عالی، زیبا و باکیفیت ارائه می کنند، اما همه این فعالان با مشکلات زیادی در تولید محصولات خود مواجه هستند.

عباسی درباره موضوع مالیات بر ارزش افزوده گفت: همه مواد اولیه را با ارزش افزوده خریداری می کنیم. در صورتی که مشتری باید ارزش افزوده را بپردازد نه سازنده کالا. از سوی دیگر، وزارت اقتصاد و دارایی مالیات تراکنش های مالی را دریافت می کند و در نظر نمی گیرد که سرمایه تولیدی و فعالیت اقتصادی در این تراکنش های مالی به میزان قابل توجهی کاهش یافته باشد.

سهم ایران در بازار مبلمان منطقه ای

صادرات سالانه 10 میلیون دلار مبلمان

اگرچه تحریم های خارجی مشکل ساز است، اما تولیدکنندگان معتقدند که مسئولان نیز با عدم حمایت از صنعت مبلمان و گرانی مواد اولیه، این تجارت را تحریم کرده اند.

میلاد جواهری، مدیر فروش یکی از بزرگترین مجموعه های مبلمان کشور، در خصوص تاثیرات منفی تحریم ها بر صنعت داخلی و تولید مبلمان بر اقتصاد ۲۴، گفت: تحریم ها بر این صنعت و همچنین تمامی صنایع دیگر تاثیر گذاشته است. کشور. البته مشکل فقط تحریم های خارجی نیست، تحریم های داخلی نیز صنعتگران را در شرایط سختی قرار داده است.


بیشتر بخوانید: کاهش 60 درصدی تقاضا برای خرید مبلمان


وی افزود: از نهادهای دولتی به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت تقاضا داریم صنعتگران را برای تامین نقدینگی، تهیه مواد اولیه و ترخیص مواد اولیه از گمرک و تسهیل در روند تولید یاری کنند. به این ترتیب است که می توانیم نه تنها ذخیره ارز داشته باشیم، بلکه ارز جمع آوری کنیم.

جواهری با تاکید بر اینکه وزارت نیرو با صنعتگران همکاری نمی کند، گفت: تامین انرژی به چالش صنعتگران تبدیل شده است. قطعی های بی رویه و مکرر برق به مشکلی برای تولیدکنندگان تبدیل شده است. تولید بدون انرژی معنا ندارد و اساسی ترین وسیله تولید انرژی است.

این فعال صنفی در صنعت مبلمان در خصوص مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه گفت: تامین مواد اولیه اعم از واردات مواد اولیه و ترانزیت مواد اولیه در داخل کشور مشکلات زیادی دارد.

وی با بیان اینکه تامین نقدینگی یکی از مشکلات جدی تولیدکنندگان مبلمان است، تاکید کرد: وزارت حراست که با مشورت بانک مرکزی تولید را مدیریت می کند می تواند به تامین نقدینگی تولیدکنندگان کمک کند. اکنون هند، چین، اندونزی، مالزی و ترکیه به دلیل حمایت دولت و مقامات در تولید مبلمان پیشرفت کرده اند. در سال های نه چندان دور این کشورها حتی رقیب جدی ایران به حساب نمی آمدند، اما اکنون ما را ترک کرده اند. اگر وزارت تجارت و صنعت و بانک صنعت و معدن کمک کنند و وام‌های مناسب‌تری با اقساط طولانی‌تر و سود کمتر به تولیدکنندگان بدهند، تولیدکنندگان می‌توانند در منطقه رشد کنند و با کشورهای همسایه رقابت کنند.

جواهری گفت: بانک مرکزی با تولیدکنندگان برای تخصیص ارز همکاری می کند اما مشکل اصلی کمبود منابع ارزی در کشور است.

وی با اشاره به واردات کالاهای ارزان قیمت چینی گفت: در صورت لغو تحریم ها و رفع مشکل کمبود منابع ارزی، حضور برندهای معتبر دنیا در کشور باعث ارتقای کیفیت کالا و رقابت سالم می شود. اما آنچه در بازار دیده می شود اجناس ارزان قیمت چینی است . در حالی که قیمت تمام شده کالا برای تولیدکنندگان بسیار گران است و قیمت محصولات ایرانی نسبت به کالاهای چینی گرانتر است.

این فعال صنفی در صنعت مبلمان همچنین در خصوص مشکلات ناشی از گمرک در واردات کالا و مواد اولیه گفت: گمرک مقصر نیست، مشکل اصلی برداشت های متفاوت از آیین نامه مصوب هیئت وزیران است. گمرکات در هر منطقه تفسیرهای متفاوتی از مقررات دارند و وقتی به دادگاه اداری شکایت می کنیم تفسیر متفاوتی هم می دهند.

حفظ کیفیت محصول بزرگترین مشکل تولیدکنندگان است

با وجود گرانی مواد اولیه و افزایش قابل توجه قیمت تمام شده کالا، تولید کالای ارزان قیمت و باکیفیت غیرممکن است و قیمت تمام شده کالای باکیفیت آنقدر گران است که مردم قدرت خرید کافی برای آن را ندارند.

حسین عبدالملکی، مدیرعامل یکی از گروه های تولیدی مبلمان خانگی به اقتصاد 24 گفت: بزرگترین مشکل ما حفظ کیفیت محصول است. قیمت مواد اولیه آنقدر افزایش یافته که تولید محصولات باکیفیت مقرون به صرفه نیست. قیمت تمام شده مواد اولیه مانند چوب و پارچه بر اساس قیمت دلار تعیین می شود. حتی محصولات پتروشیمی که شامل اسفنج و فوم می شود به محض افزایش قیمت دلار افزایش می یابد. در طول 5 سال گذشته، قیمت مبلمان برای ما 8 برابر شده است، یعنی 800٪ افزایش یافته است.

عبدالملکی گفت: فروش ما کم نشده است، اما برای اینکه از فروش مان کاسته نشود، دامنه فعالیت و تبلیغات خود را گسترش داده ایم. ما با هزینه بیشتری تولید می کنیم و علاوه بر هزینه مواد اولیه، هزینه تبلیغات نیز به هزینه های ما اضافه شده است.

وی در خصوص تخصیص ارز نیز گفت: تخصیص ارز به واردات مواد اولیه سخت است. واردات مواد اولیه توسط دلالان انجام می شود.