شوک به بازار دلار/ خبر انتقال پول ایران از عراق به عمان تایید شد


کلاس اقتصادی 24- متیو میلر روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری درباره دارایی های ایران در بانک عراق گفت: می توانم تأیید کنم که عمان تمایل خود را برای دستیابی به بخشی از این دارایی ها ابراز کرده است. انتظار داریم این اتفاق بیفتد.

وی در ادامه مدعی شد: ما فکر می کنیم این گام مهمی است زیرا خروج این پول ها از عراق مهم است.

میلر گفت: این اموال در عمان علی الحساب نگهداری می شود. اما محدودیت هایی که برای آنها اعمال می شود همان محدودیت هایی است که برای استفاده از این ویژگی ها در بانک های عراق اعمال می شود. این بدان معناست که این دارایی ها فقط برای فعالیت های غیر تحریمی قابل استفاده است. این شامل کمک های بشردوستانه می شود. و کلیه معاملات باید از قبل توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده تایید شود.

وال استریت ژورنال هفته گذشته گزارش داد. واشنگتن به نقل از مقامات آمریکایی 14 بانک عراقی را به اتهام معامله دلاری با ایران و سایر کشورها تحریم کرده است. در فهرست تحریم های خاورمیانه قرار دارد

وال استریت ژورنال می افزاید: این ممنوعیت توسط وزارت خزانه داری آمریکا و فدرال رزرو اعمال شده است. احتمال ایجاد تنش های جدید بین بغداد و واشنگتن وجود دارد. و ممکن است هرج و مرج اقتصادی جدیدی برای مردم عراق ایجاد کند.


بیشتر بخوانید: شرایط ورود دلار در کانال 47000 تومان


این مقامات آمریکایی ادعا می کنند که آنها علیه بانک های عراقی وارد عمل می شوند زیرا مشخص شد که آنها پولشویی و معاملات متقلبانه انجام می دهند.

این مقامات همچنین مدعی شدند که برخی از این معاملات جعلی ممکن است به تحریم‌های آمریکا مرتبط باشد و این نگرانی‌ها را در مورد بهره‌مندی ایران از این تحریم‌ها افزایش داده است.

تحریم ها علیه این 14 بانک عراقی زمانی اعمال شد که آنتونی بلینگن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، توافق نامه 120 روزه جدیدی را امضا کرد که به عراق اجازه می دهد هزینه برق خریداری شده از ایران را بپردازد.