اختلاف قیمت دناپلاس با مردم حساب شود


اقتصادی 24– رئیس روابط عمومی شورای رقابت با تاکید بر اینکه گزارش تخلف چند مونتاژکار بزرگ در حال بررسی است، گفت: ایران خودرو موظف است دناپلاس را بر اساس قیمت شورای رقابت و آربیتراژ با مردم محاسبه کند.
سپهر دادجوی توکلی با تاکید بر اینکه تمامی محصولات و تعهدات خودروسازان مونتاژی باید با قیمت پیش مصوب 584 (27 تیرماه) ارائه شود، گفت: مدیریت با حساسیت بر این موضوع نظارت دارد و گزارش تخلف برخی از مونتاژکنندگان اصلی دست خود را گرفته است. در بررسی است و مردم می توانند شکایات خود را در این زمینه در سازمان پشتیبانی ثبت کنند.

وی ادامه داد: اگر فردی در سامانه ثبت نام کرده و نوبت دریافت کند، در این شرایط قیمت قبلی لحاظ می شود. تا 27 تیرماه قیمت 26 اردیبهشت ملاک است; بنابراین افزایش قیمت برای تعهدات قبلی خودروسازان را نپذیرید. گاهی اوقات بحث این است که شرکت خودروسازی با پیشنهاد رد شده توسط شورای رقابت مخالف است، بنابراین باید به قیمت قبلی بفروشد.

هزینه ها را طبق قانون به قیمت پایه اضافه کنید

رئیس اداره روابط عمومی شورای رقابت قیمت اعلام شده شورای رقابت را قیمت پایه دانست و توضیح داد: بنابراین هزینه مالیات بر ارزش افزوده، هزینه پلاک، هزینه بیمه و … در این قیمت ها لحاظ می شود. عموماً طبق قانون از 13 و در موارد نادر تا 16 درصد به قیمت پایه اضافه می شود.

مهندس توکلی با اشاره به قیمت اعلام شده از سوی شورای رقابت خودروهای مونتاژ شده گفت: قیمت اعلام شده از سوی شورا نسبت به قیمت کارخانه انواع محصولات بین 1 تا 30 درصد کاهش داشته است، خودروهای تازه مونتاژ افزایش قیمت نداشته اند. نسبت به قیمت فروش .کارخانه شامل نمی شود.

وی با تاکید بر قیمت گذاری رقابتی، تصریح کرد: اینکه برای یک خودرو در خارج از کشور قیمت یکسانی بگیریم، صحیح نیست. اکثر خودروهای مونتاژ شده در کلاس G توسط شورای رقابت به صورت رقابتی رتبه بندی شده اند که بر اساس این مصوبه خودروسازان موظف به اصلاح این رویه هستند در غیر این صورت مجاز به افزایش قیمت نخواهند بود.


بیشتر بخوانید: بازار خودرو در دوره انتظار تخفیف است


مدیر روابط عمومی شورای رقابت افزود: اگر افزایش قیمتی وجود دارد به دلیل هزینه حمل و نقل و تعرفه است. هزینه های ذکر شده در هر بخش متفاوت است.
توکلی با تاکید بر اینکه درجه G کمترین سطح رقابت را دارد، گفت: معاونت خودروسازی دانشگاه علم و صنعت برای بررسی و انتشار این موضوع با وزارت حمل و نقل هماهنگ شده است.

قیمت دنا پلاس در دست بررسی است

وی با اشاره به خودروی دنا پلاس گفت: ایران خودرو قیمتی را اعلام کرد که مرکز ملی رقابت با مصوبه شورا آن را اشتباه تشخیص داد و اعتراض کرد، قیمت توسط ایران خودرو تعدیل شد و این شرکت پرداخت کرده است.سند جدید. این اسناد در سازمان حمایت در حال بررسی است و به محض بررسی جزئیات قیمت گذاری با توجه به تغییراتی که خودروساز در سازمان پشتیبانی ایجاد کرده است، در کارگروه بررسی می شود.در مورد خودروهای مورد تایید هیات رقابت و پیچیدگی آن در تابلو مشخص شده است و قیمت گذاری منتشر خواهد شد.

تفاوت قیمت دانا پلاس با عموم محاسبه می شود

مدیر مرکز روابط عمومی شورای رقابت افزود: بنابراین ایران خودرو موظف است دناپلاس را بر اساس قیمت شورای رقابت شارژ کند و مابه التفاوت قیمت را با مردم محاسبه کند. خودرویی که دارای آن کد است قطعاً از زمانی که اعلام شد فروخته شده و با تایید هیئت مدیره رفته است. وقتی قیمت در سازمان پشتیبانی بررسی شد و تفاوت آپشن خودرو تایید شد، عدد نهایی ملاک است. تعداد مصوب شورای رقابت ملاک است. خریداران خودرو به هر قیمتی قیمت شورای رقابت را ملاک قرار می دهند. خودروساز از این مشکل آگاه است و مشکلی وجود ندارد.

تصمیمات شورای رقابت شخصی نیست

توکلی در ادامه درباره روند بررسی قیمت خودرو در پنل رقابت توضیح می دهد: در کارگروه خودرو از کارشناسان و ذینفعان دعوت شده بود و شنیدن نظرات ذینفعان و تولیدکنندگان صادرات دلیلی برای لابی نیست. تصمیمات هیئت مدیره است نه فردی. کارگروه پانل فقط نظرات کارشناسی را توصیه می کند.
وی ادامه داد: قیمت اعلام شده در 26 اردیبهشت بر اساس اطلاعات خودروسازان است، خودروسازان پس از مواجهه با مقاومت شورای رقابت، اطلاعات قدیمی را ارائه می دهند و اهمیتی برای حضور شورای رقابت قائل نیستند. اطلاعات دقیق تری ارائه کرده و قیمت خودروها را نیز اعلام کرده اند. قیمت جدید سایر خودروها نیز بررسی و اعلام می شود.

حرکت بازار خودرو به سمت شفافیت

مدیر روابط عمومی شورای رقابت با تاکید بر اینکه عملکرد شورا و دستگاه های مرتبط باعث شده است تا بازار خودرو به سمت شفافیت حرکت کند، گفت: زمانی که قیمت بازار مشخص شود با قیمت کارخانه با نظارت دستگاه های نظارتی، متوجه می شویم که بسیاری از ثبت نام کنندگان متقلب در بازار ناپدید شده اند و مصرف کننده واقعی باقی مانده است. تعداد افرادی که با توجه به تفاوت قیمت بازار و کارخانه ثبت نام می کنند کمتر و کمتر می شود، البته در این روند خلأ وجود دارد که برای شفاف سازی روند کار روی آن کار می شود.

توکلی در پایان تاکید کرد: یکی از حلقه های مفقوده در ایجاد تعادل در بازار و رقابتی شدن آن، واردات است. این موضوع نادیده گرفته شد و واردات باید با وعده وزیر سابق صمت انجام شود. برای این منظور، پنل پیشنهاداتی دارد که ارائه خواهد کرد.