خودروهایی که راننده را به کشتن می‌دهند؛ از هیوندای اکسنت تا فورد موستانگ


IIHS ناامن ترین خودروهای موجود در بازار آمریکا را شناسایی کرده است. نام های آشنایی مانند کامارو، موستانگ و اکسنت در این لیست به چشم می خورد.

در ایران که خودروهای جدیدی در بازار وجود ندارد و محصولات خودروسازان غربی قدمتی چند دهه دارند، ایمنی مشکلی به نظر نمی رسد. با این حال، واضح است که در مناطق دیگر، از جمله اروپا و آمریکای شمالی، خودروها باید قبل از ورود به بازار، تست های جامعی را برای ارزیابی سطح ایمنی خود انجام دهند. به ویژه در ایالات متحده، مؤسسه IIHS مسئولیت این کار را بر عهده دارد که اخیراً لیستی از ناایمن ترین خودروها را تهیه کرده است که از مدل سال 2020 شروع می شود. لیستی که شامل خودروهایی در کلاس های کاملاً متفاوت از خودروهای ساب کامپکت گرفته تا خودروهای عضلانی می شود.

ناامن ترین خودروهای بازار آمریکا

دوج چارجر یکی از ناامن ترین خودروهای موجود در بازار آمریکا است

طبق گزارش IIHS، خودروهای عضلانی معروف فورد موستانگ، شورولت کامارو و دوج چارجر و چلنجر از ناامن ترین خودروهای موجود در بازار آمریکا هستند. برآوردها نشان می دهد که احتمال آسیب جانی به سرنشینان این خودروها بسیار زیاد است و این می تواند به عوامل متعددی برگردد، اما یکی از آنها بدون شک این است که هر راننده ای توانایی کنترل قدرت و سرعت بالا را ندارد. موتورهای این خودروها

همانطور که IIHS اشاره می کند، تبلیغات رسمی برای این ماشین های عضلانی بر رانندگی پرخطر متمرکز است. البته این تجربه هیجان انگیز رانندگی بخشی از ذات این محصولات است که خودروسازان از آن برای فروش موفق استفاده می کنند. همچنین بر اساس آمار این موسسه آمریکایی، هم راننده دوج و هم راننده خودروی دیگر بیش از سایرین در تصادفات خودروهای دوج جان خود را از دست می دهند.

میتسوبیشی میراژ یکی از ناامن ترین خودروهای موجود در بازار آمریکا است

البته خودروهای عضلانی مانند دوج چارجر ناامن ترین خودروهای موجود در بازار آمریکا نیستند. در واقع خودروهای کوچکی مانند شورولت اسپارک، میتسوبیشی میراژ و هیوندای اکسنت بیشترین تلفات رانندگی را به ثبت رسانده اند. پیکاپ های بزرگ مانند Ram 3500 در بین خودروهایی با بیشترین تعداد آسیب دیدگی راننده جلو قرار دارند. حجم، سرعت و وزن و همچنین مانورهای تبلیغاتی نامناسب برخی از عوامل موثر هستند.

چاک فارمر، معاون تحقیقات و خدمات آماری IIHS، می گوید که به طور کلی، خودروهای جدید نسبت به گذشته ایمن تر شده اند، اما هنوز تفاوت قابل توجهی بین سطوح ایمنی انواع مختلف خودروها وجود دارد. وی همچنین خاطرنشان کرد که تعداد تصادفات مرگبار ناشی از سرعت در طول همه گیری کووید-19 به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این امر قرار دادن خودروهای عضلانی را در میان برخی از ناامن ترین خودروهای بازار آمریکا توجیه می کند.

رم 3500 یکی از ناامن ترین خودروهای موجود در بازار آمریکا است

البته خودروهایی که جزو ناایمن ترین خودروهای آمریکا هستند، بالاتر از بازار ایران، محصولات ایمن محسوب می شوند. محصولات فوق طبق استانداردهای ایالات متحده به دلایل مختلفی به عنوان ناامن برچسب خورده اند.