وزیر اقتصاد: نارضایتی زیادی از مناطق آزاد به گوش می‌رسد


اقتصاد 24- احسان خاندوزی امشب در اختتامیه دومین نمایشگاه بسته های سرمایه گذاری و توانمندی های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در اصلاحات ساختاری مناطق آزاد باید سه راه را به صورت ویژه در نظر بگیریم، در غیر این صورت به عنوان مناطق آزاد نامیده می شوند، اما نام خاصی به آنها داده نمی شود.

وی افزود: ابتدا باید فعالان مناطق آزاد را از بوروکراسی مناطق آزاد رها کنیم. از اینکه فرآیندهای داخل مناطق آزاد روان و آسان و بعضاً پرهزینه و زمان بر نیست، نارضایتی زیادی وجود دارد. دوم، رهایی مدیران مناطق آزاد از غل و زنجیر ایجاد شده توسط مدیران مرکز.

خاندوزی تصریح کرد: موارد زیادی وجود دارد که در داخل منطقه بررسی‌ها انجام می‌شود اما مجوز گرفتن پروژه‌ها را ماه‌ها و سال‌ها به تأخیر می‌اندازد و با وجود اینکه قانون و مصوبه را در هیئت دولت داریم، اما وقتی وارد حوزه اجرا می‌شویم مشکل ایجاد می‌شود.

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: ثالثاً باید مناطق آزاد را از مقررات محدودکننده ای که در گذشته مانع توسعه منطقه شده بود، رها کنیم. امروزه سامانه‌های اطلاعات اقتصادی مناطق آزاد به طور کامل با سامانه‌های ملی در ارتباط هستند، ضمن اینکه نسبت به سال‌های گذشته محدودیت‌های اعمال شده بر مناطق وارداتی از جذابیت مناطق آزاد برای واردات کاسته است، بنابراین ترس از تضعیف تولید ملی کاهش یافته است، بنابراین اکنون زمان مناسبی برای کمک به این مناطق است.


بیشتر بخوانید: دلسرد کردن سرمایه گذاران در مناطق آزاد


وی گفت: موافقیم که مرکز خدمات سرمایه گذاری در مشهد ایجاد شود و کانونی برای سرمایه گذاران و موسسات خدمتگزار سرمایه گذاران باشد.

خاندوزی تصریح کرد: پیشنهاد ما در بطن برنامه هفتم توسعه اجرای دستورات کاهش غل و زنجیر از مناطق آزاد و بازگرداندن قدرت به آنها است.

وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: این سه اقدام به بهبود چشم انداز عملکردی مناطق آزاد کمک شایانی می کند. همچنین بحث پاسخگویی، توسعه اجتماعی و محلی در راستای رویکردهای ملی و پاسخگویی بالقوه وجود دارد، بنابراین امیدوارم این موارد کارنامه شهرستان را به جلو ببرد و نقطه عطفی نسبت به دولت های قبلی باشد.

منبع: من می کشم