رشد نقدینگی در سال گذشته۸.۱ درصد کاهش یافت


اقتصاد 24-انتشار الکترونیکی آمارهای منتخب اقتصادی اسفند ماه سال گذشته منتشر شد. بر اساس اطلاعات این نشریه که به اطلاعات و آمارهای اقتصادی و بررسی تحولات بخش پولی و بانکی، تراز پرداخت ها و بازار سرمایه می پردازد. در 12 ماهه سال گذشته با کاهش نقدینگی مواجه بودیم اما پایه مالی در این مدت افزایش یافت.

بررسی تحولات نقدینگی در اسفند ماه سال گذشته، ادامه روند نزولی رشد این متغیر را همانند ماه های گذشته نشان داد، به گونه ای که رشد نقدینگی از 39 درصد در پایان سال 1400 به 1/31 درصد کاهش یافت. پایان سال گذشته حاکی از دستاورد نسبی رشد نقدینگی بوده و هدف تعیین شده برای سال گذشته (30 درصد) بوده است. به این ترتیب در پایان سال 1401 با توجه به تلاش و تمرکز بانک مرکزی در اجرای سیاست نظارت بر رشد ترازنامه بانکی و افزایش نسبت سپرده های قانونی بانک های غیرمجاز، حجم نقدینگی به رقم 63376.8 هزار میلیارد ریال رسید.


بیشتر بخوانید: رقم رشد نقدینگی تا پایان خرداد 1402 اعلام شد


در ادامه گزارش بانک مرکزی از تحولات پولی و بانکی، دامنه پایه پولی در پایان سال گذشته نسبت به پایان سال 1400 بالغ بر 8599.9 هزار میلیارد ریال بوده که 42.4 درصد افزایش داشته که عمدتاً بوده است. با توجه به افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی.

رشد نقدینگی در سال گذشته 8.1 درصد کاهش داشت

البته تامین اعتبارات ارزی مورد نیاز وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توسط بانک مرکزی به منظور جبران و هموارسازی آثار حذف ارز ترجیحی برای واردات محصولات کشاورزی. ورودی ها، محصولات اساسی و پزشکی به ترتیب از طریق اجرای برنامه همگانی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها از سایر عوامل موثر بر رشد پایه مالی در دوره مورد بررسی.

همچنین در پایان سال گذشته ضریب فزاینده نقدینگی با کاهش 7.9 درصدی نسبت به پایان سال 1400 به 7.369 رسید. در پایان سال 1401، اگرچه رشد پایه مالی افزایش یافت، اما این به معنای تزریق قدرتمند پول به اقتصاد نیست، بلکه با افزایش نسبت سپرده های قانونی و کاهش ضریب نقدینگی فزاینده (در چارچوب قانون) برنامه پولی و اجرای سیاست نظارت بر رشد معین ترازنامه و جرایم بانک‌های متخلف با شروع افزایش نسبت سپرده قانونی، نیاز بانک‌ها به ذخایر برای پرداخت سپرده قانونی نزد بانک مرکزی افزایش یافت که منجر به افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی و افزایش پایه پولی به دلیل ناهماهنگی برخی بانک ها و موسسات اعتباری شد. (این روش افزایش پایه مالی ریشه در درونی سازی پول دارد و تاثیر فزاینده ای بر رشد نقدینگی ندارد).

منبع: ایسنا