طلای جهانی بازار ایران را حرکت می‌دهد؟


اقتصاد 24- قیمت طلا و سکه روز چهارشنبه با کاهش قیمت سکه امامی به 27 میلیون تومان و ورود سکه بهار آزادی به کانال 24 میلیون تومان به پایان رسید.

با این حال، پس از انتشار آمار تورم اقتصادی آمریکا در اواخر دیروز، قیمت جهانی طلا بیش از 20 دلار افزایش یافت. بر این اساس، افزایش شدید قیمت جهانی طلا به عنوان محرک قیمت داخلی طلا شناخته می شود. اما آیا این اهرم در برابر یک اهرم قوی مانند قیمت دلار که این روزها روندی جانبی دارد، موثر است؟

سایه رکود بر بازارهای مالی

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره روند بازار طلا و سکه به تجارت نیوز گفت: با توجه به اتفاقات سیاسی هفته گذشته، رکودی در بازار طلا و سکه وجود داشت که باید این رکود باشد. خاطرنشان کرد: رکود بازار در ماه های گذشته به این میزان نبوده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، اونس جهانی طلا را عامل موثر بر بازار طلا دانست و افزود: زمانی که قیمت ها در بازارهای جهانی کاهش می یابد، بر بازار داخلی نیز تاثیر می گذارد. با این حال وقتی اونس جهانی کاهش می یابد، نرخ ارز کشور افزایش می یابد که بر قیمت طلا و سکه تاثیر می گذارد.

تأثیر مثبت روابط سیاسی مطلوب بر حرکت بازار طلا

سهراب اشرفی کارشناس و فعال بازار طلا و سکه نیز به تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازارهای مالی اشاره کرد و به تجارت نیوز گفت: تاثیر اخبار مثبت سیاسی هفته های گذشته را نمی توان نادیده گرفت. در بازار ارز گفت: برقراری روابط سیاسی با سایر کشورها تجربه موفقی در کاهش قیمت دلار، طلا و سکه داشت.

وی با تاکید بر تاثیر روند تقاضا بر بازار طلا و سکه، خاطرنشان کرد: در برخی مواقع تقاضای بیشتری وارد بازار می شود که در نتیجه ورود تقاضای بیشتر یا کاهش خرید در بازار باعث افزایش و کاهش قیمت در بازار می شود. بازار سکه و طلا

این فعال بازار طلا و سکه خاطرنشان کرد: تحریم ها موضوعی است که بازارهای داخلی را تحت تاثیر قرار داده است؛ البته نباید از تاثیر بانک مرکزی در مدیریت بازار غافل شد.

سکون در بازار طلا

محمد کشتی آرای فعال بازار طلا و سکه درباره وضعیت فعلی این بازار گفت: ثبات و آرامش بازار طلا و سکه و عدم نوسان قیمت ها مثبت است. وی افزود: نزدیک به سه هفته است که تغییرات قیمت جهانی طلا کم بوده و دلار نوسانی نداشته است.

کشتی آرای ادامه داد: ثبات قیمت دلار نکته قابل توجهی است و این همان چیزی است که اقتصاد ما به دنبال آن بوده است؛ اگر با کسانی که با اقتصاد سر و کار دارند صحبت کنید، اولین نگرانی آنها نوسان قیمت ارز است.


بیشتر بخوانید: سکه در آستانه ورود به کانال 27 میلیونی است


وی افزود: خوشبختانه این نگرانی برطرف شده و حدود سه هفته است که در بازار ارز سکون وجود دارد و آن سکون به بازار طلا و سکه سرایت کرده است.

خروج از تقاضای سفته بازی

کشتی آرای درباره وضعیت معاملات در بازار طلا و سکه گفت: در حال حاضر با این آرامش، معاملات بسیار افزایش یافته است، اما آنچه گم شده، سفته بازی در بازار است.

وی افزود: زمانی که نوسانات زیادی در بازار وجود دارد، سفته بازی در بازار افزایش می یابد، این سفته بازی به بازار آسیب می زند، اما زمانی که آرامش برقرار باشد، آرامش برقرار است و بازار روال عادی خود را دارد.

کشتی آرای گفت: از آنجایی که سیاست ها و اقدامات بانک مرکزی در حوزه ثبات بازار ارز اقداماتی است که به تثبیت نرخ ارز کمک می کند، پیش بینی می شود تا چند هفته آینده همین ثبات قیمت ها را داشته باشیم. محرم و البته برخی معاملات. به دلیل تعطیلات و وضعیتی که در این وضعیت وجود دارد، کاهش خواهد یافت، اما این آرامش و این ثبات قیمت ادامه دارد.»

خط حمایت از قیمت سکه کجاست؟

مجتبی دیبا کارشناس بازارهای مالی در گفت و گو با تجارت نیوز، چند سناریو برای وضعیت بازار طلا و سکه مطرح کرد. وی درباره سکه امامی نیز گفت: پیش از این اشاره کردم که قیمت 29 میلیون و 700 هزار تومان منطقه بسیار مهمی برای سکه است و در صورت شکسته شدن این ناحیه مقاومتی، حرکت صعودی به سکه بازمی گردد که البته اتفاق نیفتاد.»

وی افزود: اکنون محدوده 27 میلیون و 700 هزار تومان تا 27 میلیون و 200 هزار تومان برای ما بسیار مهم است و در حال حاضر به عنوان مناطق پشتیبانی با سفارش های بالا به دنبال این مناطق هستیم که احتمالاً شاهد سفارش خرید خوبی خواهیم بود. نیز از دست رفته، منطقه 25 میلیون و 800 هزار تومانی را به عنوان منطقه بعدی از نظر حمایتی دنبال می کنیم.»

استراتژی خرید مناسب چیست؟

دیبا ادامه داد: همانطور که بارها در مورد خرید طلا و سکه اشاره شد، خریداران به دنبال محل ورود نباشند؛ بهتر است متقاضیان خرید خود را با توجه به درآمد خود ساماندهی کنند و مرحله به مرحله وارد شوند؛ زیرا به هر حال ویژگی به گزارش خبرآنلاین، بازار طلا، سکه و دلار قرار است یکباره موضوع را تغییر دهد.

این کارشناس بازارهای مالی تصریح کرد: اما در حال حاضر عمق خبرهای بد برای برجام و توافق در مجموع آنقدر نیست که بازار را به سمت بالا بکشاند و از طرفی اخبار پشت پرده که با توجه به کارشناسان به عنوان مدلی از توافق تفسیر می کنند، همچنین می تواند بازار را پایین بیاورد.”

منبع: اخبار تجارت