علاقه سرمایه‌گذاران ایرانی به بازار خودرو‌های دست دوم امارات


اقتصاد 24- در روزهایی که خبر واردات خودروهای دست دوم داغ است، زمزمه هایی مبنی بر هجوم سرمایه گذاران ایرانی به بازار خودروهای دست دوم امارات به گوش می رسد.

در 23 خردادماه همزمان با اعلام تعرفه های جدید واردات از سوی دولت، مجلس با کلیات آن موافقت کرد و هفته بعد جزئیات آن با رای قاطع به تصویب رسید. سپس نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه 28/3/1402 لایحه الحاق موادی به قانون سازمان صنعت خودرو را تصویب کردند. این لایحه اواخر سال گذشته به دلیل مغایرت با سیاست کلی نظام از لایحه بودجه حذف شد.

اما نظر دولت بر این بود که واردات خودروهای دست دوم انجام شود و آن را در دستور کار خود قرار دهد. سرانجام پس از کش و قوس های فراوان آخرین مانع واردات خودروهای دست دوم با تصویب هیأت عالی نظارت شورای بهره وری در 20 تیر 1402 رفع شد. این تصمیم باید توسط شورای نگهبان و شورای نگهبان به اطلاع دولت برسد. دولت باید به سرعت آیین نامه مربوطه را تدوین کند و این روند حداقل دو ماه طول می کشد.


بیشتر بخوانید: یک نماینده مجلس: فرآیند واردات خودرو لاک پشت است


اما با وجود همه شایعات و شایعاتی که وجود دارد، به نظر می رسد ابر، باد، مه، خورشید و آسمان همه و همه در خدمت واردات خودروهای فرسوده هستند تا هر چه سریعتر آنها را برای ورود به کشور آماده کنند. در حال حاضر بازار منتظر ورود این خودروها است. اگرچه خودروهای صفر دیر یا زود روانه بازار خواهند شد، اما با در نظر گرفتن افزایش تعرفه های جدید و احتمال قیمت نهایی بالا، انتظار می رود خودروهای دست دوم بسیار مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گیرند.

بازار تمایل به پذیرش خودروهای وارداتی دست دوم دارد

از یک سو بازار مصرف در سال های اخیر چینی شده و از سوی دیگر به نظر می رسد قیمت خودروهای دست دوم در بازه قیمتی خودروهای پیشرو بازار قرار گیرد؛ در حالی که قیمت خودروهای دست دوم در رده بندی خودروهای پیشرو بازار قرار دارد. بنابراین همه عوامل دست به دست هم داده اند تا بازار خودرو تمایل زیادی به پذیرش خودروهای وارداتی به ویژه خودروهای دست دوم داشته باشد.

همین موضوع باعث شده تا سرمایه گذاران زیادی به دلیل قطعی بودن آینده این خودروها راهی امارات شوند. به گونه ای که طبق شنیده ها قیمت بسیاری از خودروهای دست دوم اعم از لوکس و پریمیوم در این بازار افزایش یافته است. واحد پول مورد استفاده نیز درهم است. استفاده از این ارز برای سرمایه گذاران ریسک بالایی ندارد، یعنی اگر خودروها شرایط ورود به کشور را پیدا کنند، در صورت عدم فراهم شدن مقدمات ورود، ریال را به درهم یا سایر ارزها تبدیل می کنند، زیرا خودروها خریداری شدند. در همین بازارهای امارات به درهم تبدیل و فروخته می شود

البته هنوز به صورت رسمی خبری در این زمینه منتشر نشده است، اما در صورت صحت این موضوع که دور از ذهن نیست، باز هم ممکن است بازار داخلی را تحت تاثیر قرار دهد و از هدف اولیه خود دور کند.

این احتمال وجود دارد که در صورت هجوم یا افزایش بیشتر تقاضا، بازار خودروهای دست دوم امارات نیز با مشکل بازار خودروی ایران در سال های اخیر یعنی افزایش قیمت ها مواجه شود. طبیعی است که این خودروها با قیمت های بالا وارد کشور می شوند، بنابراین واردات خودروهای فرسوده آسیبی به بازار خودرو وارد نمی کند.

منبع: تجارت نیوز