پیش بینی بورس شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲


اقتصاد 24- میناسادات حسینی: شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته جاری تا ساعت 11:20 صبح و پیش از انتشار اخباری مبنی بر عدم تغییر نرخ خوراک نفت خام، بیش از 25 هزار واحد افزایش یافت. اما به محض انتشار خبر رد اصلاح نرخ خوراک بیش از 9 هزار واحد از رشد خود را پس گرفت به طوری که شاخص کل 16 هزار واحد افزایش یافت.

با قرمز شدن تابلوی بازار سرمایه 12 میلیارد تومان پول واقعی از بورس برداشت شد.

مشاهده سفارشات خرید و فروش

روز چهارشنبه 41 توکن در سفارش خرید و 51 توکن در سفارش فروش وجود داشت. ارزش کل سفارش های خرید نسبت به روز گذشته با 58 درصد کاهش به 337 میلیارد تومان رسید. از سوی دیگر ارزش کل خطوط فروش با 58 درصد کاهش به 136 میلیارد تومان رسید.

اما آیا شوک گازی روز شنبه بازار سهام را دوباره کاهش خواهد داد؟

بازگشت نااطمینانی به بورس اوراق بهادار تهران

ایمان رئیسی، تحلیلگر بازار سرمایه درباره علت عقب ماندگی فروش به بورس به اقتصاد 24 گفت: عدم اعتماد سهامداران به سخنان مدیران بورسی باعث شده تا عقب ماندگی فروش به بازار بازگردد. .

ایمان رئیسی از بورس اوراق بهادار

وی افزود: روز چهارشنبه شاهد کاهش در گروه های کشاورزی و خودرویی در بورس بودیم و این گروه ها ربطی به نرخ خوراک ندارند. اما سهامداران از اخبار غیرمنتظره ای مانند تصویب خوراک نفتی هراس دارند. از آنجایی که خرید و فروش در بورس با کلیک یک دکمه انجام می شود، هر خبری اعم از مثبت یا منفی به سرعت جای خود را در بازار می گذارد.

رشد شاخص کل در مقابل کاهش پرتفوی

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر روندهای منفی و مثبت امروز بورس نشانه «هجینگ» نیست چیست؟

رئیسی ادامه داد: نگاه به میزان اصلاح شاخص کل و اصلاح صندوق های سرمایه گذاری شاخص (صندوق صندوق) واقعیت دیگری را نشان می دهد. برای مثال اگر صندوقی مانند «فیروزه» یا «کاردان» را بررسی کنید، می بینید که اصلاح آنها بسیار بیشتر از اصلاح شاخص کل بوده است. در این میان توصیه کارشناسان سرمایه گذاری غیرمستقیم است و اگر فردی غیرمستقیم سرمایه گذاری می کرد بازدهی آن کمتر از شاخص بود. با این اوصاف، اگر صندوقی را در جایی قرار دهند که ما شاخص را بخریم، خیلی بهتر است زیرا بازدهی ما باید همان چیزی باشد که مسئولان انجمن صرافی گزارش می دهند!

کورسوی امید در بورس

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به گزارش های فصلی شرکت های بورسی به اقتصاد 24 گفت: گزارش های سه ماهه خوب شرکت های بورسی، برخی سهام را از منفی بودن جدا می کند، اما روز چهارشنبه شاهد بودیم که «فجر» گزارش خوبی را ارائه کرد. این در حالی است که اگر خبر رد شدن اصلاح نرخ ارز نمی رسید، باید صف خرید ایجاد می شد، اما با رسیدن این خبر، صف خرید به سرعت پایین آمد.



به گفته رئیسی، اگر به شرکت های بورسی اولتیماتوم بدهند که گزارش های فصلی خود را منتشر کنند، شاید بد نباشد. این در حالی است که اکثر شرکت ها ارائه این گزارش را به آخرین روز تیرماه و در چند روزی که وقت دارند موکول کرده اند.

امواج اصلاحی در بورس

این تحلیلگر بازار سرمایه درباره پیش بینی بازار سهام در روز شنبه 10 تیر 1402 گفت: بازار سرمایه احتمالا تحت تاثیر اخبار به ویژه اخبار افزایش های جاری نفت در روز شنبه شاهد موج های اصلاحی خواهد بود، اما این در حالی است که این که بازار افت زیادی را تجربه کرده و با تخصیص برخی مشکلات ثبات، احتمال بازگشت آن به بورس در آینده نزدیک وجود دارد.