پیش‌بینی قیمت دلار فردا پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲


اقتصاد 24- همزمان با آغاز محرم، قیمت دلار برای دومین بار در هفته جاری به کانال 48 هزار تومان بازگشت. اسکناس امروز با قیمت 48700 تومان به پایان رسید.

علاوه بر سیگنال‌های سیاسی در خصوص سفر هفته گذشته وزیر امور خارجه عمان و دیدار با وزیر امور خارجه ایران، اخبار رویترز نیز بازار را تحت تأثیر قرار داد. به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا به عراق اجازه داده است تا در مدت معافیت 120 روزه، وجوه برق ایران را به حساب های بانکی غیر عراقی منتقل کند. با توجه به تحریم ها، بعید است که این بدهی به دلار تسویه شود و ایران مجبور شود به جای نیاز برق، کالا وارد کند. اما این خبر تا حدودی بر معاملات امروز بازار ارز تاثیر گذاشته است.

آیا منابع ارزی یک کشور می تواند جلوی رشد دلار را بگیرد؟

پادین آگوزوری، کارشناس اقتصادی در این زمینه، نوسانات قیمت دلار را حرکتی طبیعی دانست و به تجارت نیوز گفت: تمایل به افزایش قیمت دلار در بازار ارز تقریباً منطقی و منطبق با واقعیت و توان اقتصادی است. برای عرضه که عامل اصلی تعیین کننده قیمت دلار در بازار است.»

وی گفت: یکی از متغیرهایی که بر بازار ارز به ویژه دلار تاثیر می گذارد مسائل سیاسی، ارتباطی و غیراقتصادی است.

آقا بزرگی در ادامه گفت: بنابراین روند صعودی قیمت دلار قابل پیش بینی است.

وی با اشاره به اینکه در نهایت با یافتن کانال هایی با قیمت دلار بالاتر از مسیر اصلی عبور می کند، گفت: از جمله کالاهای وارداتی اعم از الکترونیک، لوازم خانگی و خودرو و حتی سایر کالاهای غیرضروری که با نرخ دلار وارد کشور می شوند. بالغ بر 65 هزار تن معامله می شود. به این ترتیب نرخ بهره برداری اقتصاد 65 هزار تومان است.


بیشتر بخوانید: دلار گران شد/ قیمت یورو و درهم در صرافی ها


دلار با تلاش بازارسازان کاهش می یابد

اقتصاددانان بر این باورند که تلاش‌های بازارسازان برای مهار دلار نتیجه داده و موفق شده‌اند به تدریج دلار را کاهش دهند. این در حالی است که آنها معتقدند این ثبات قیمت در یک محدوده مشخص تا اواسط تابستان ثابت است. از سوی دیگر فعالان بازار ارز پیش بینی کردند که قیمت دلار به دلیل کاهش تقاضا طی 10 روز و 10 سال آینده محرم کاهش یابد.

تحلیلگران اقتصادی می گویند که خط مقاومتی دلار هر روز کمتر می شود و این نشان می دهد که بازار تمایلی به حرکت بالاتر ندارد. به گفته آنها محدوده 480 هزار و 500 تومان سطح حمایتی فعلی قیمت دلار است و حمایت بعدی روی 480 هزار و 300 تومان است.

امروز قیمت دلار در بازارهای اطراف نیز کاهش قیمت دلار در تهران را به دنبال داشته است. درهم امارات به 13380 تومان رسید و تقریبا 100 تومان کاهش یافت. دلار سلیمانیه نیز با قیمت 47 هزار و 650 تومان معامله شد و 150 تومان کاهش یافت. دلار هرات نیز 100 تن ارزان تر شد و تنها 48250 تن معامله شد که تنها 250 تن کاهش یافت.

منبع: تجارت نیوز