افزایش ۱۰۰ درصدی لوازم محرم/ وسایل عزاداری حسینی از تورم عقب نماند


اقتصاد 24، مریم بهنام راد- روبروی ایستگاه 15 خرداد مترو تهران به سمت ناصرخسرو و صف فروشندگان عزاداری محرم می آیید. با آغاز ماه محرم، خیابان ناصرخسرو رنگ دیگری به خود می گیرد و تمام خیابان سیاه پوش می شود.

صدها پرچم سیاه، قرمز و سبز در سمت چپ جاده به اهتزاز در می آید. اکثر مغازه های این صنف در ماه محرم و صفر انواع آذوقه و مایحتاج ماه محرم مانند لباس تعزیه، پرچم، تابلو، پیراهن مشکی و … را عرضه می کنند.

عزاداری سالار شهیدان یکی از سنت های ملی و مذهبی ایرانیان است. عزاداران این واقعه مهم تاریخی از دیرباز با استفاده از تجهیزات بی نظیر برای این عزاداری نشان می دهند که چرا و تا چه اندازه این مراسم برای شیعیان اهمیت دارد، اگرچه استفاده از وسایل در این مراسم نسبت به سال های گذشته تغییر کرده است، اما با توجه به تغییر سبک زندگی مردم و مدرن شدن وسایل، این مراسم نیز تغییر کرده است.

گرانی به بازار عزاداری در نمایندگی ها رسید

وسایل مورد نیاز در مجالس عزاداری محرم هر سال جدیدتر و گرانتر می شود. این بازار نیز مانند سایر بازارها اگرچه مشتریان خاص خود را دارد اما همچنان در رکود به سر می برد. خریداران، که عموماً مرد هستند، از فروشگاهی به فروشگاه دیگر به دنبال لوازم جانبی ارزان‌تر می‌روند.


بیشتر بخوانید: علت اصلی تورم در اقتصاد ایران چیست؟


جمال یکی از فروشندگان لوازم و اقلام ضروری محرم از قبیل لباس تعزیه، پرچم، تابلو، پیراهن مشکی و … در بازار ناصرخسرو تهران از کاهش فروش این لوازم در سال جاری نسبت به سال های گذشته خبر می دهد و به اقتصاد 24 می گوید: خریداران و همکاران صندوق به دنبال تجهیزات و همکاران ویژه هستند. برای خرید این لوازم کافی نیست.

این فروشنده ادامه می دهد: وقتی پرچم های چاپی نسبت به سال گذشته 30 درصد و پرچم های گلدوزی شده بین 50 تا 100 درصد گرانتر از پارسال است، یک نمایندگی با توجه به سایر مواد مورد نیاز برای حداقل 10 روز عزاداری چگونه می تواند خرید کند؟

این کارگر صنفی با اشاره به گرانی مواد اولیه می گوید: یک پرچم کوچک چاپی از 200 هزار شروع می شود و به دو میلیون می رسد و پرچم های گلدوزی شده در بازار از 700 هزار تا چند ده میلیون قیمت دارد.

قیمت اقلام عزاداری محرم

قیمت تجهیزات تشییع جنازه

از این فروشنده قیمت سایر وسایل عزاداری را جویا شدیم که وی پاسخ داد: زنجیر آهنی که یکی از وسایل اصلی در مراسم عزاداری امام حسین (ع) است و در بین دسته های عزاداری استفاده می شود، نسبت به سال گذشته حدود 60 درصد گران شده است و سایر مایحتاج نیز به دلیل مواد مورد نیاز انسان (آهن) در تهیه آن افزایش چشمگیری داشته است. حداقل سقف قیمت زنجیر دو ردیفه به بالا از 180 هزار شروع می شود و به 800 هزار می رسد.

جمال از بازار راکد طبل فروشی نیز می گوید: طبل یکی از سازهایی است که در مجالس و نوحه های خون در هیئت ها استفاده می شود. این دستگاه عموما از مواد پلاستیکی یا تالوک ساخته شده که قیمت آن 100 درصد افزایش یافته است. کفپوش های درام چرمی نیز به دلیل کمیاب بودن و عرضه گران تر، نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش قیمت داشته اند.

این فروشنده لوازم و لوازم محرم خاطرنشان می کند: طبل از 750 هزار تومان تا یک میلیارد تومان در بازار موجود است اما قدرت خرید مردم برای کمترین این لوازم کاهش یافته است.