نرخ بیکاری دوباره افزایشی شد


اقتصاد 24-بر اساس تحقیقات، نرخ بیکاری در کشورهای کم درآمد در سال جاری بعید به نظر می رسد که به سطح قبل از ویروس کرونا بازگردد. کشورهای شمال آفریقا و برخی کشورهای عربی خاورمیانه از اشتغال مناسبی برخوردار نیستند.

به گزارش الجزیره، سازمان بین المللی کار هشدار داده است که کشورهای کم درآمد در خاورمیانه و آفریقا قادر به کاهش نرخ بیکاری و بازگشت به سطح قبل از کرونا در مقایسه با سایر نقاط جهان نیستند.

این سازمان در بهار 1402 در گزارشی پیش بینی کرد که نرخ بیکاری در جهان در سال 2023 به 3/5 درصد کاهش یابد. اما کاهش نرخ بیکاری عمدتاً در کشورهای با درآمد بالا امکان پذیر است که مقاومت قابل توجهی در برابر شوک های اقتصادی نشان داده اند و نرخ بیکاری در کشورهای کم درآمد همچنان بالا خواهد بود.

وضعیت نرخ بیکاری در منطقه متا

بر اساس پیش‌بینی‌ها، نرخ بیکاری در کشورهای شمال آفریقا و کشورهای عربی خاورمیانه (متا منطقه) به ترتیب 11.2 درصد و 9.3 درصد خواهد بود که همچنان نسبت به دوره قبل از کرونا بیشتر است. کشورهای آمریکای لاتین، کارائیب، اروپا، آسیای مرکزی و غرب آسیا موفق شده اند نرخ بیکاری را به وضعیت قبل از کرونا برگردانند. پیش بینی می شود روند رشد اشتغال به عنوان بخشی از اقتصاد جهانی در سال 2023 به 2.8 درصد برسد، در حالی که این رقم در سال گذشته 3.4 درصد بود.

سازمان بین المللی کار خاطرنشان می کند که درصد پیش بینی شده اشتغال در سال 2023 تصویر کاملی از بحران بیکاری در کشورهای کم درآمد ارائه نمی دهد. بنابراین، شکاف اشتغال بسیار مضرتر از این است که در این لیست افراد بیکار یا ناتوان از یافتن شغل مناسب را بشماریم. بر اساس پیش بینی های سازمان بین المللی کار، در سال 2023 متوسط ​​شکاف شغلی در جهان به 11.7 درصد (حدود 453 میلیون نفر) خواهد رسید، در حالی که شکاف بین مشاغل در کشورهای کم درآمد و پردرآمد جهان 21.5 و 8، 2. این یک درصد خواهد بود.

سازمان بین المللی کار نیز معتقد است که شکاف اشتغال ناشی از دو بحران بدتر است. اول، اثرات ماندگار همه‌گیری کرونا و سایر شیوع‌های جنگ در اوکراین و سوریه، که منجر به تورم بالا، نرخ‌های بهره بالا و کاهش ارزش پول شده است.

نرخ بهره در 37 کشور جهان همچنان بالای 10 درصد است که باعث افزایش بدهی و مشکل در بازپرداخت وام خواهد شد. لازم به ذکر است که نرخ بهره و نرخ بازپرداخت در طول این همه گیری به شدت افزایش یافته است.

نرخ بیکاری در ایران

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری ایران در بهار 1402 را 8.2 درصد اعلام کرد. آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران با پیش بینی سازمان بین المللی کار برای ماه های آینده در مورد کشورهای بحران زده منطقه مانند سوریه 1.1 درصد تفاوت دارد.

اگرچه سازمان بین المللی کار اعتراف کرده است که کشورهای غرب آسیا (کشورهای با درآمد بالا) توانسته اند نرخ بیکاری خود را به دوره قبل از شیوع کرونا برگردانند.

منبع: تجارت نیوز