دولت در حال تهیه آیین‌ نامه‌ واردات خودروهای کارکرده


در 21 ژوئیه 1402 در 21:44

دولت پس از تصویب طرح واردات خودروهای فرسوده، ضوابط واردات خودروهای فرسوده را تهیه می کند. موافقان و مخالفان این طرح چه می گویند؟

از سال گذشته تا همین دو ماه پیش، دولت تاکید داشت که راه واردات خودرو باز شود و خودروهای خارجی وارد بازار داخلی کشورمان شوند. اما اخیرا نظر شورای اسلامی و سایر افراد مرتبط با واردات تغییر کرده و معتقدند باید تمرکز بر واردات خودروهای خارجی کارکرده باشد.

دولت و مجلس موافق واردات خودروهای فرسوده هستند اما نظر آنها به تنهایی کافی نبود و مهر تایید نهایی در شورای بهره وری سیستم داده شد. یعنی در حال حاضر سیاستگذار معتقد است خودروهای فرسوده باید در اولویت قرار گیرند و برای تحقق این الزام در حال تدوین و تنظیم آیین نامه ای است که یک ماه مهلت داشت.

تهیه ضوابط واردات خودروهای فرسوده در دستور کار دولت

قوانین واردات خودروهای فرسوده

البته مقررات مذکور منبع ارز، تعرفه‌های خودروهای فرسوده و سقف قیمت‌ها را تشدید می‌کند تا به تنظیم بازار کمک کند و از پایان یافتن خودروهای فرسوده مانند واردات خودروهای جدید جلوگیری کند. یکی از نگرانی های اصلی در خصوص واردات این گونه محصولات به کشور مبدأ و خدمات پس از فروش آن ها می باشد.

گفته می شود دولت برای حل این مشکل با شرکت های واردکننده مذاکراتی را آغاز کرده و بر سر خدمات پس از فروش و گارانتی آنها به توافق رسیده است. به گفته سیاستگذار خودرو، خودروهای فرسوده ای که قبلا در کشورمان بوده اند باید وارد بازار شوند. در حال حاضر اجازه واردات خودروهای جدید و مدل های کارکرده داده می شود اما نگاه دولت به خودروهای فرسوده مطلوب تری خواهد بود.

از آنجایی که مصوبه ورود چنین خودرویی از سوی دولت، شورای اسلامی و سپس شورای عالی نظارت برای اجرای صحیح سیاست های کلی نظام پذیرفته شده است، به نظر می رسد این آیین نامه به زودی برای اجرا ابلاغ شود. . برای تدوین این آیین نامه تنها یک ماه فرصت به دولت داده شده که به نظر می رسد بیشتر کار آن انجام شده است.

ده ماه از آزادسازی رسمی واردات خودروهای صفر کیلومتر می گذرد اما همچنان شاهد ورود خودروهای خارجی با کیفیت به کشورمان نیستیم و با این وضعیت دولت به سمت طرح و مصوبه دیگری رفته است. شانس خود را برای بهبود وضعیت امتحان کنید. در حالی که واردکنندگان می توانند مدل های صفر کیلومتر وارد کنند، دولت سعی دارد واردات خودرو را در اولویت قرار دهد.

قوانین واردات خودروهای فرسوده

گفتیم با وجود رفع محدودیت واردات خودرو، هنوز شاهد حضور صفر کیلومتر خودروهای خارجی در کشور نیستیم. زیرا تعداد این گونه خودروها بسیار کم است و برای تعیین تکلیف به گمرک منتقل شده اند. خوشبختانه برای تصویب طرح واردات خودروهای فرسوده مشکلی وجود ندارد و امور اداری و روتین آن در حال انجام است.

گفتیم شورای عالی شورای شهرسازی با طرح مذکور موافقت کرد و مانع اصلی ورود خودروهای فرسوده به کشور، عدم تایید همان نهادی بود که خطر را از بین برد. مرحله نهایی، تصویب هیئت نگهبان است که احتمالاً با موفقیت منتقل می شود. چرا که طرح واردات خودروهای صفر کیلومتر مورد تایید این مرجع قرار گرفت. اگر بخواهیم آخرین واردات خودروی فرسوده را در پنج نقطه خلاصه کنیم، به صورت زیر خواهد بود:

  • مصوبه شورای اسلامی برای واردات خودروهای فرسوده کمتر از 5 سال
  • در مورد تصویب هیات عالی نظارت شورای تشخیص تاسیسات برای تصویب واردات خودروهای فرسوده
  • وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین پیش نویس آیین نامه واردات خودروهای فرسوده را آغاز کرده است.
  • توافق با شرکت های واردکننده در خصوص خدمات پس از فروش و گارانتی خودروهای فرسوده
  • قرارداد واردات خودروهای فرسوده متعلق به برندهایی که در ایران بوده اند

طبق گزارشات، قوانین واردات خودروهای فرسوده بسیار انعطاف پذیرتر از قوانین صفر کیلومتر است تا در سریع ترین زمان ممکن به تصویب نهایی برسد. در همین راستا این سوال مطرح می شود که چرا دولت بر واردات خودروهای فرسوده تمرکز کرده و چه سودی از اجرای این طرح می برد؟

قوانین واردات خودروهای فرسوده

تمرکز دولت بر واردات خودروهای فرسوده است، زیرا نرخ ارز آنها پایین است و مدل های کارکرده با تیراژ بیشتر و قیمت مقرون به صرفه تر به بازار عرضه می شوند. در آیین نامه این خودروها سقف قیمت کالاهای وارداتی 20 هزار دلار تعیین شده بود در حالی که دولت سقف سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری برای واردات خودروهای صفر کیلومتر تعیین کرده بود که ارتباط مستقیمی با مطلوب خواهد داشت. . سقف.

مثلاً فرض کنید خودروهایی با قیمت 15 هزار دلار می توانند تا دو میلیارد دلار وارد کشور شوند. در این شرایط تنها 135 هزار خودروی جدید می توان وارد کشور کرد و حتی اگر قیمت را به ده هزار دلار نزدیک کنیم، در نهایت می توان 200 هزار خودرو وارد کرد.

در طرح واردات خودروهای فرسوده تا دو برابر می توان خودرو وارد کشور کرد، زیرا قیمت ها ارزان تر است اما سقف آن همان 2 میلیارد دلار است. با فرض اینکه دولت دو میلیارد دلار به خودروهای فرسوده اختصاص دهد و میانگین قیمت هر خودرو 7000 دلار باشد، 285000 خودروی فرسوده وارد بازار می شود.

در نتیجه تفاوت تردد خودروهای فرسوده و صفر کیلومتر افزایش خواهد یافت. دولت احساس می‌کند وقتی می‌توان خودروهای بیشتری را با قیمت‌های ارزان‌تر وارد کرد، چرا مدل‌های صفر کیلومتر با قیمت‌های گزاف را انتخاب کرد؟ سیاست گذار می داند که هر چه بیشتر خودرو وارد شود، سود بیشتری نصیبش می شود.

آیا خودروهای دست دوم موفق هستند؟

قوانین واردات خودروهای فرسوده

به گفته کارشناسان و صاحب نظران حوزه خودرو، واردات خودروهای فرسوده می تواند وضعیت بازار را تا حد زیادی بهبود بخشد; چرا که قیمت مناسبی دارند و می توان آن ها را به مقدار زیاد وارد کشور کرد. اما موضوع اصلی اینجاست که آیا سیاست گذار از واردات خودروهای صفر کیلومتر درس گرفته و مقررات مدل های فرسوده را راحت تر تصویب می کند یا خیر؟

در اردیبهشت 1401 شاهد تصویب مقررات واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بودیم که پر از شرایط و محدودیت بود. نتیجه سوگیری سیاستگذار این بود که قیمت گذاری و محل تحویل خودروهای وارداتی اجباری شد و تعرفه ها سر به فلک کشید.

نتیجه کلی این مصوبه و مقررات، ورود تعداد کمی خودرو به کشور بود که همچنان در گمرک نگهداری می شدند و به دست متقاضیان نمی رسید. در آیین نامه این طرح آمده است که 200 میلیون دلار ارز برای واردات تخصیص داده شده است، اما در عمل این میزان ارز تامین نشده و نخواهد شد. چون دولت با مشکل تامین ارز مواجه است.

اولویت واردات با کیلومتر کارکرده است یا صفر؟

همانطور که گفتیم دولت بیشتر از واردات خودروهای فرسوده حمایت می کند. چون علاقه بیشتری به این کار دارد. اما خود این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد. حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو معتقد است اولویت دولت باید واردات خودروهای خارجی صفر کیلومتر باشد نه واردات نمونه های کارکرده کمتر از پنج سال! او می گوید:

به طور کلی هر اقدامی که بتواند عرضه را در بازار خودرو تقویت کند، بر کنترل قیمت ها اثرگذار خواهد بود. اما این موضوع نباید منجر به ورود کالاهای دست دوم یا اولویت آنها شود. حضور ایران در بازار دست دوم ممکن است قیمت این گونه محصولات را افزایش دهد. در مورد خودروهای سنگین این اتفاق افتاد و با واردات آنها از کشورمان قیمت آنها افزایش یافت و حتی مافیایی هم شکل گرفت.

به گفته این کارشناس یکی از مشکلات عمده ورود خودروهای فرسوده خدمات پس از فروش و کیفیت و استانداردهای آنهاست. به گفته وی، درست است که این خودروها با هزینه کمتری وارد کشور می شوند، اما در آینده ممکن است برای صاحبان آن گران تمام شود؛ زیرا به هر حال آب و هوا و مصرف سوخت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

یکی دیگر از مشکلات واردات خودروهای فرسوده، تعویض قطعات اصلی با تقلبی در کشورهای همسایه است. متاسفانه کشور ما سیستم کنترل کیفیت و نظارت دقیقی ندارد و نمی توانیم استانداردها را تایید کنیم. در همین حال مصطفی خدری به عنوان یکی از حامیان این طرح گفت:

پیش‌بینی‌هایی برای حل این مشکل قبلاً انجام شده است و گمان می‌رود خودروهای دست دوم از شرکت‌هایی هستند که سابقه حضور در بازار ایران را دارند. مبدأ واردات خودروهای فرسوده قرار است چند نکته مشخص باشد که نمایندگان شرکت های خدمات پس از فروش برندهای خارجی قبل از بارگیری خودروها به آن مراجعه کرده و استاندارد و نیاز آنها به خدمات را بررسی کنند.

اما تجربه نشان می دهد که اگر دولت همان کاری را که در واردات خودروهای صفر کیلومتر انجام داد، انجام دهد، وضعیت تغییری نمی کند. اگر دولت قصد دارد صفر کیلومتر را در اولویت قرار دهد، ابتدا باید مشکل تامین ارز حل شود وگرنه باید به سراغ واردات دست دوم برود. چه فکری در این باره دارید؟ آیا با طرح واردات خودروهای فرسوده موافق هستید یا خیر؟